perro-bella

Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

KTK i Strängnäs

Av Monica - 4 juni 2012 10:08

En gång varje år möts Strängnäs, Eskilstuna och Enköpings brukshundklubbar för att tävla om en pokal. Varje klubb har ett lag bestående av 7 ekipage + lagledare. Två ekipage i lydnadsklass 1 eller 2. Två tävlar i appell, en i lägre, en i högre och en i elit. I lägre - elit tävlar man bara i lydnadsdelen och uppletande. Tävlingen pågår i 2 dagar, så lydnaden och uppletande genomförs båda dagarna. Appellen har spår en dag och budföring den andra dagen. Till skillnad från vanlig tävling så tillåts man belöna hunden tre gånger (mellan momenten)  under lydnadspasset.

I lördags, första dagen regnade det oavbrutet hela dagen. Dessutom blåste det och var endast +5 grader. Långkalsonger och ylletröja satt inte ivägen! Alla kläder och hundarna blev genomblöta, och åtminstone vi människor blev rejält nedkylda. Vi försökte  ändå att heja på varann och hålla humöret uppe. Grillarna tändes till lunch och hamburgare med tillbehör smakade gott. På eftermiddagen roade vi oss med bastu och diverse lekar; snaps- och ostprovning, luftgevärsskytte och bollar i hink. På kvällen serverades middag i klubbstugan. Då alla fått mat och blivit varma i kläderna steg temperaturen och ljudnivån och en gemytlig stämmning spred sig. Jag lämnade tillställningen efter maten, och åkte hem för att sova i min egen säng. Men många hade husvagnar med sig eller bodde kvar i klubbstugan.

Söndagen bjöd på bättre väder, åtminstone till att börja med! Temperaturen var lite högre och blåsten hade avtagit. Men regnet kunde inte hålla sig borta då heller. Klockan tre var det prisutdelning. Tyvärr kom vi sist trots att vi kämpat så väl! Motståndarna var FÖR bra!

Det blev inte några bilder tagna på lördagen eftersom regnet öste ner hela tiden, men i söndags tog jag några bilder. Ann-Mari lyckades att fånga Bella och mig på några foton också.



 

   Lägre hunden Kalle och Gunnar i momentet apportering.  


 

   Är det hunden eller föraren som ska krypa? Här kryper Gunnar och Kalle i alla fall!


  

    Högre hunden Bella och jag är samlade inför uppgiften!


  

   Hoppet är ett säkert kort!


 

   Elithunden Embla med sin förare Ingela i framförgående. Regnet öste ned!

  
   Hur kul är det att krypa på en blöt gräsmatta och med regnet ösande ner? Menar du allvar matte?


 

  Regnet har lättat. Lotta och Dante är nog glada för det! Dom tävlar i Lydnadsklass 2.


  

   Avslutningsvis fick högre- och elithundarna göra ett uppletande på appellplanen. Ett antal, många, föremål var utlagda och märkta med poäng. Det var allt från bollar till släggor! Bella gillar det här och gjorde ett bra jobb!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica - 1 oktober 2014 22:38

Bella fick bli 10 år. Det är med sorg i hjärtat somjag skriver det här nu. Jag har inte kunnat göra det tidigare, eftersom jag har så blandade känslor vad gäller henne och avslutet på hennes liv. Mest är det skönt och lättsamt med bara Ila som är en ...

Av Monica - 25 december 2013 23:32

Det här året har flutit på utan större problem eller överraskningar. Bella är klar för avancerad klass i rally-lydnad och har ett förstapris i viltspår öppen klass. Ila har ett förstapris i lydnadsklass 1 och är uppflyttad till lägre klass i bruk...

Av Monica - 20 december 2013 23:00


Hundarna och jag var på besök hos hos min syrra en kväll. Som vanligt hade jag hundarnas fällar med åt dom att ligga på. Hos min syrra är ett bra ställe att vara på tycker dom, för det finns godis i ett skåp, och G är frikostig med det. Dom behöver b...

Av Monica - 11 november 2013 21:59

- Promenader - Lydnadsträning - Friskis & Svettis - Sökträning - Spår - Patrullering - Äta - Sova - Städa - Handla - Tvätta, så ser veckorna ut! Men ibland så blir det något extra! Som bio, hundkurs, privaträning eller god mat någon annanstans än hem...

Av Monica - 28 september 2013 22:02

Inför det här året hade jag helt nya mål för min träning och tävling med hundarna. Bella hade avslutat sitt tävlande i både bruks och lydnad. Jag kände att vi hade svårt att komma vidare. Från början hade jag inte så stora planer på att tävla med hen...

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards