perro-bella

Alla inlägg under november 2013

Av Monica - 11 november 2013 21:59

- Promenader - Lydnadsträning - Friskis & Svettis - Sökträning - Spår - Patrullering - Äta - Sova - Städa - Handla - Tvätta, så ser veckorna ut! Men ibland så blir det något extra! Som bio, hundkurs, privaträning eller god mat någon annanstans än hemma! Et gott liv har vi, mina hundar och jag! Nu har vi inte några tävlingar att se fram emot, så då får vi anstränga oss lite extra för att det ska bli ordning på träningen. Samtidigt är det jätteskönt att inte ha den pressen utan veta att vi kan träna i lugn och ro. I lydnaden med Ila så intensivtränar vi några moment ett par veckor, sedan får dom vila lika länge och vi koncentrerar oss på några andra moment. Bella tränar jag i rallylydnad för avancerad klass. Jag tränar mest utan skyltar. Men jag skulle behöva träna mer med banor, mest för min egen skull. Det har blivit lite glest med sökträningen den sista tiden, av olika anledningar. I söket växlar jag mellan hundarna så dom får antingen valla rutan eller köra sök.  Ila har fått prova lite olika personspår, i skogen, i parker och i hamnområdet. Bella får nöja sig med ett personspår lite då och då i väntan på att vi ska träna viltspår igen. Jag har börjat att träna Ila till Patrullhund (bruks-). Det är ju en bruksgren nu, så lydnaden är densamma som för de andra specialgrenarna vi tränar, sök och spår. På F&S: gym tränar jag två ggr/v för att hålla min gamla kropp något så när rörlig.  

 

Här ska Ila markera ljud från en person som rör sig i skogen.


 

Ila och jag på apporteringskurs. Fantastiskt bra! Hon har en bra grund men behöver få ett fastare grepp och bli snabbare i gripandet.


 

Det har blivit lite tokigt med hoppet. Hon hoppar ut fint, men gör en båge innan hon ska sätta sig. Dessutom sätter hon sig såååå sakta. Nu lägger jag en target på varje sida, så får hon hoppa ut och springa fram till targeten. Först satt hon tassarna på den och fick belöning, men nu säger jag "sitt" och hon får sin belöning när hon sätter sig. Nu går det riktigt bra!


 

Fotgående funkar hyfsat bra! Önskar lite mer energi.


 

Äntligen kom bollen!


 

Bella hon får leka mest hela tiden! Ännu har hon inte lyckats få sönder den gröna bollen fast hon har försökt i flera år!


 

Framåtsändande är svårt så det har vi redan börjat med, fast det kommer inte med förrän i högre klass.


 

Jag hade inte tänkt att träna henne att ha hakan i backen på platsliggningen, men hon valde det själv. Låg ofta så här spontant, men lyfte på huvudet ibland. Nu tränar vi "hakan i backen" på riktigt, och hon gillar det!


 

En vilar medan den andra tränar!  


Vi trivs nog bäst i skogen vi, Bella, Ila och jag! Båda hundarna är riktigt bra på spår och jag tycker att det så roligt att spåra och att lägga kluriga spår! Sök gillar dom också och Ila börjar bli riktigt bra på det. Jag tror att Ila blir en riktigt bra patrullhund. Sen är det frågan om hur det blir med mej? Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta, sägs det. Det gäller nog mej också!

                                                  



                                                  



 

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards