perro-bella

Alla inlägg under juli 2012

Av Monica - 12 juli 2012 21:35

Det är så underbart att få följa en valps utveckling! Att få se hennes nyfikenhet och lust till lek. Ila är en bedårande valp, välartad måste jag säga! Hittintills i alla fall. Får väl se hur hon blir som "tonåring"! Men nu njuter jag av varje stund med henne!

Vi har sån tur att grannen också har en valp, en airedaleterrier Sally 4 månader. Vi träffas ibland så att valparna får leka!

 

Här är Sally och Ila ivår trädgård.


Inte för att det har varit så varmt, men tillsjön vill man ju när det är sommar. Bella blir i alla fall glad när vi kommer dit. Ila tyckte att det var spännande med vattnet, och klev i där hon bottnade.  Roligast var att jaga Bella när hon kom med sin boll som hon hämtat i vattnet.

 


Simning är ju bra motion för Bella, nu när det inte blir så långa promenader, men en cykeltur är inte så dumt det heller!

 

Ila får åka i cykelkorgen!


Hemma på gården har vi byggt en hinderbana åt hundarna! Bella vet hur man gör och visar gärna Ila hur det ska gå till! Ila är inte sen att ta efter!

   

  Ila gillar tunneln bäst!


 Några korta spår har Ila gått också! Hon får spåra till sin matskål! Redan efter första gången var motivationen hög! Hon är ju ett riktigt matvrak!

   


I dag blev det en liten skogspromenad med Molli och hennes matte.

 

  Ila valde själv att stå på stubben när Bella hoppade upp på stenen. Jag tror att hon redan har lärt sig att    posera!! Molli fick en egen sten att sitta på!


 

  Världens sötaste Ila!


 

  Världens finaste Bella!


  Vi var inte ute för att plocka svamp, men när vi skulle stanna och fika, fick vi se detta ...

Kunde bara inte motstå -      


Av Monica - 5 juli 2012 20:06

Nu börjar dagarna bli normala igen - vaknar vid 7-8-tiden (Ila sover hela natten) och då börjar vi med att ta en morgonpromenad och hämtar tidningen i brevlådan. Sedan en lugn och skön frukost, utomhus när vädret tillåter! Sedan rullar det på med diverse aktiviteter. Ila äter nu fyra ggr/dag och hon är ett riktigt matvrak. När hon får sin mat passar jag på att träna lite, när jag delar ut de blötlagda kulorna. Hon förstår nu klicker och jag belönar när hon tar kontakt med mig, stående eller sittande framför mig. Tränar lite sitt och ligg. Sitta bredvid mig i utgångsposition. Hon kan inte ingång ännu, så jag ställer mig bredvid henne och klickar när hon tar kontakt. Vänta - varsågod - gå till matskålen. Inkallning belönar jag oftast med beröm, lek och kel. Vi tränar också på att leka med en kamptrasa. Varsågod- kampa,lek - loss, belöna med ny lek osv. Ja, det är lite av vad vi sysslar med. Än så länge utan störning. I dag fick vi besök av Judy, Elisabeths Berner Sennen-valp på drygt fyra månader. Men oj vad stor hon var!! Lite för stor för att leka med, men lusten fanns!

Men leka fick hon när vi besökte min syster. Alla hennes 7 barnbarn var där! Den äldsta 16 år och den yngsta 1,5 år.

Ila blev alldeles galen! Hon stojade och busade och brydde sig inte om mig det minsta. Lyssnade inte heller för den delen! Barnen ville leka lite väl våldsamt, så vi var tvugna att hejda dom lite. Ila är ju liten och kan lätt skada sig om någon ramlar eller trampar på henne. Men hon gjorde allt för att få fart på dom! Medan vi fikade sov hon under bordet, och sen var det full fart igen! Gullehund! Vad roligt hon hade! Man såg verkligen att hon älskade barnen. Och barnen gillade att leka med henne också.

Morgonpromenad vid golfbanan.


 

  Ila hittade en kompis, som ser precis likadan ut som hon, och är lika liten! Och det hemma hos oss! Men det är   nåt lurt med kompisen ...


 

  Oj vad stor du är Judy! Men du ser snäll ut, vi får leka när jag växt på mig, tyckte Ila.


 

  Elias visste hur man leker med en liten hundvalp!


 

  Lika busiga båda två!


 

  Det finns ju vuxna som är roliga och bjuder på sig själva och sitt hår också! Sofies kalufs blev populär.


 

  Noah och Ila blev riktiga kompisar!

  Vilken tur Ila har som får träffa trevliga barn att leka med, så att hon får en positiv inställning till småfolk!


Av Monica - 2 juli 2012 21:53

Idag var Ila på sin första skogspromenad! Tillsammans med en kompis och hennes hund åkte vi bil en bit, och sedan tog vi en kort promenad i lugn takt. Ila tyckte att det var spännande och nosade och undersökte allt som kom i hennes väg. Hon tog sig elegant fram i terrängen över mindre stockar, broar, grenar och kvistar. När hon tyckte att det blev jobbigt satte hon sig framför mig, tittade upp och sa " bär mig"! En liten stund var det OK att bli buren , men sen ville hon ner igen. Hon försökte hänga med Bella upp på stenar, men det var lite för svårt! Än så länge!

När vi rastade låg hon fint och vilade och somnade en stund.


   

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards