perro-bella

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Vandring vid Grövelsjön

Av Monica - 21 juli 2013 12:09

Att fjällvandra är bland det bästa man kan göra med sina hundar, tycker jag. Hundarna kan röra sig fritt (ja de flesta i alla fall), och om det dyker upp nåt så ser man det i god tid och kan ropa in dom. Och att vara tillsammans med matte hela dagarna, ja faktiskt hela dygnet, är ju också uppskattat! Att få plaska/bada i alla bäckar, hoppa upp på alla stenar och bara kuta runt och leka, ja det är livet för en hund. Och visst är det en underbar känsla för oss människor också med dessa vidsträckta vidder och höga berg. Man kan inte se sig mätt på allt vackert som naturen bjuder. Ibland är det skönt att bara släppa alla tankar på träning, tävling , planering och alla måsten och bara vara. Låta tankarna flyga som dom vill!  I år såg vi mycket folk och många hundar men inga renar eller lämlar. Renar såg vi däremot i stugområdet och vid/på vägen.

Här är vårat gäng


 

Viktoria med sin aussie Elva 2 år, Irene med rottisen Jossan 5 år?och jag med Bella 9 år och Ila 1 år. 


Första dagen gick till norska gränsen och sedan utmed Silverfallen. Vädret var lite växlande med moln, sol och några regndroppar. Helt ok vandrarväder.


 

Här startar vi vid sjöstugan och går över den smala hängbron.


 

Unghundarna tänkte inte på att spara på energin utan sprang och lekte hela tiden.


Vi går utmed gränsen mot Norge. Hundarna får inte gå in i Norge utan att vara rabiesvaccinerade, och det är inte alla våra hundar.  Vi följde den vackra silverbäcken nedför. 


 

Det gällde att hålla ordning på hundarna för här fanns det  många barn, vuxna och hundar . 


  


   

Vi hade klövjeväskor med till hundarna, men mina fick bara ha dem kortare stunder och med lätt packning. Mest för att kolla hur det fungerade. Och det fungerade alldeles utmärkt.


 

Bad i Silverbäcken


 

Rast och vila vid Silverbäcken ...



 

Det smakade bra med mat efter en dag på fjället!


 

Viktoria var flitig och tränade spår på kvällarna! Mina hundar och jag vilade från sådana aktiviteter.


 

Nästa dag styrde vi kosan mot Oskarstugan.


Här hittade vi en liten sjö!


 

Rast


 

Oskarstugan skymtar långt där framme!



 

Äntligen framme!



 

Här fanns en jättefin bäck att bada i. Men den var ganska grund .


 

Bella spanar ut över vidderna! Hoppas kanske på att upptäcka något spännande!


      

Irene och Jossan poserar på en sten.

 

Bella och jag.


 

Sköööönt med bad!


 

Nöjda hundar!


Nästa dag var Ila dålig i magen, kräktes och hade diarre. Hon matvägrade också så vi bestämde oss för att stanna hemma och vila, och hoppades att magen skulle bli bra!

Tyvärr blev hon inte bättre, så vi begav oss hemåt på torsdagen. Tråkigt var det, för vädret var perfekt för vandring och stugan var jättefin!

 


 

Och som sagt, renar såg vi bara utefter vägarna! 


    

Skönt att ta en liten tupplur efter maten. I Djurås på vägen hem.

Ila är relativt pigg, hon dricker vatten men vägrar att äta nåt.



 
 
Margareta och Ginnis

Margareta och Ginnis

21 juli 2013 17:01

Vilka underbara bilder från en härlig vandring. Synd att det slutade tråkigt. Hoppas att Ila har piggnat till.
Sedan måste jag säga också att jag tycker bilden i headern är fantastisk!

http://perroginnis.blogg.se

 
Louise

Louise

23 juli 2013 18:42

Vilka underbara bilder - måste ha varit en fantastisk naturupplevelse! Våra hundars klövjeväskor är inhandlade, så nu får vi ladda till nästa sommar! Hoppas Ila är ok igen!/Louise o Co

http://Isaodicho.blogg.se

 
Ingen bild

Ann-Margreth

24 juli 2013 09:29

Vilka underbara bilder Monica!
Jag har själv funderingar på att åka uppåt och vandra i Höst, typ ta endagsturer, Kan du rekommendera något bra ställe???? För en nybörjare ;-)
Jag är uppe i Grillby från den 12/8---> 2 veckor, hör gärna av dig
Kram Ann-Margreth och Rapp

 
Ingen bild

Lena

26 juli 2013 10:43

Vad härligt det ser ut. Jag som är bortskämd med att bo nära fjällen har aldrig fjällvandrat på riktigt. Kan det ligga för nära till hands kanske? Men nu har jag ju fått lite inspiration. Jag och Åzzi får försöka dra ihop ett gäng till nästa år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica - 1 oktober 2014 22:38

Bella fick bli 10 år. Det är med sorg i hjärtat somjag skriver det här nu. Jag har inte kunnat göra det tidigare, eftersom jag har så blandade känslor vad gäller henne och avslutet på hennes liv. Mest är det skönt och lättsamt med bara Ila som är en ...

Av Monica - 25 december 2013 23:32

Det här året har flutit på utan större problem eller överraskningar. Bella är klar för avancerad klass i rally-lydnad och har ett förstapris i viltspår öppen klass. Ila har ett förstapris i lydnadsklass 1 och är uppflyttad till lägre klass i bruk...

Av Monica - 20 december 2013 23:00


Hundarna och jag var på besök hos hos min syrra en kväll. Som vanligt hade jag hundarnas fällar med åt dom att ligga på. Hos min syrra är ett bra ställe att vara på tycker dom, för det finns godis i ett skåp, och G är frikostig med det. Dom behöver b...

Av Monica - 11 november 2013 21:59

- Promenader - Lydnadsträning - Friskis & Svettis - Sökträning - Spår - Patrullering - Äta - Sova - Städa - Handla - Tvätta, så ser veckorna ut! Men ibland så blir det något extra! Som bio, hundkurs, privaträning eller god mat någon annanstans än hem...

Av Monica - 28 september 2013 22:02

Inför det här året hade jag helt nya mål för min träning och tävling med hundarna. Bella hade avslutat sitt tävlande i både bruks och lydnad. Jag kände att vi hade svårt att komma vidare. Från början hade jag inte så stora planer på att tävla med hen...

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards