perro-bella

Alla inlägg under oktober 2012

Av Monica - 14 oktober 2012 10:29

Det är så fantastiskt roligt att träna valp! Särskilt Ila! Nu har vi kommit igång med träningen riktigt bra tycker jag! Ila har gått ett appellspår på ett fält och det var klart godkänt! Hon tog alla apporter och spårade noggrant tills hon kom till första vinkeln, där blev hon lite fundersam. När hon lyfte upp huvudet var det första hon såg en häst som glodde på henne. Hon stod en stund och glodde tillbaka sen började hon att leta efter spåret och fann det! Nästa vinkel gick betydligt bättre! Hon har också gått en del skogsspår. Det är ju lite lugnare i skogen, både vad gäller vind och störningar så det har gått bra. Hon behöver mer rutin på olika typer av spår, så blir det bra! Sök har vi också tränat några gånger. Vi har kört systemsök, där hon får springa ut till en figge (i början helt synlig, men efterhand mer gömd), därefter tillbaka till mig och ut på andra sidan till en ny figge. Under tiden flyttar sig den första figgen framåt i rutan, och när hon kommer tillbaka får hon gå ut på första figgen igen! OSV Jätterolig träning. Vi började med figgarna på nära håll, men ganska snart ha figgarna längre ut i rutan och till sist på fullt djup (50 m). Eftersom hon gillar människor så rusar hon ut med stor förväntan.

 

Ila och jag i sökskogen.


Uppletande av föremål är också ett moment som ingår i brukstävlingarna högre-elit. Lika bra att börja träna redan nu. Dessutom är det rolig träning och lätt att träna ensam. Där har jag lagt två föremål på en linje från stigen till 50 m ut. Ett föremål längst ut och det andra på mitten. Hon får se förberedelserna och blir taggad men kan ändå vänta på mitt kommando. Första gången fick hon se på när Bella letade saker och jag tror att hon snappade upp vad det gick ut på, för hon gjorde rätt vid sitt första försök! Hon letar målmedvetet och använder nosen. Sen kommer hon i raketfart till mej med grejerna! Jag kräver inget korrekt avlämnande utan belönar att hon kommer till mej! Dags att variera övningen nästa gång vi tränar!

 

Ila har hittat ett föremål!


Att hålla föremål i munnen och avlämna det till mej tränar vi separat. Då tränar vi på  olika föremål och apportbock. Hon håller fint men tappar ibland. Svårt för henne att göra två saker samtidigt, som att hålla apporten och samtidigt sätta sig! Då händer det att apporten ramlar ur.


Budföring är roligt och det tränar vi också. Att springa till en mottagare 50 m bort på appellplanen och där få belöning är ju bara toppen för en social hund!


Jag tycker att vi kommit en bit på väg i träningen för att tävla appell och lydnadsklass I i vår (förhoppningsvis)!

Det finns mycket kvar att träna på naturligtvis. Särskilt behöver vi mer rutin.


Sen är det ju de där lydnadsmomenten!!! Hmmm. Där har vi väl inte kommit lika långt! Kan det bero på att jag gillar skogen bäst?? Men lite har vi ju gjort i alla fall! Vi har lekt mycket och smugit in momenten. Ila vill ju  gärna springa fram till andra hundar, särskilt dom hon känner, när vi tränar på appellplanen. Men hon är ganska duktig att hålla sig hos mig. Vi har börjat träna på alla momenten men det finns mycket kvar. Platsliggning fick hon börja med väldigt tidigt, så det går riktigt bra.

Hon är en underbart härlig hund att träna så just nu känns det så fantastiskt bra.


Ja men Bella då? Javisst, vi tränar också! Spår får hon gå för det är så skön aktivitet för en hund, och för mig!

Visst ser det väl härligt ut!

 

Min kompis tycker inte att det här är en för besvärlig väg för mig!!


Eftersom jag har turen att vara med i två sökgäng, blir det en del sök för Bella också, fast vi inte har tävlingsambitioner! Är nöjd med att hon är godkänd i högre klass!

Här kommer Bella tillbaka efter ett tomskick; hon har sökt av ett område där det inte fanns någon figge!

 

Här är vi på väg ut till en figge som Bella har hittat! Nu ska hon visa mig var den finns!   


Uppletande får ju Bella göra emellanåt! Hon har ju haft en ful ovana att "döda" vissa föremål, men det har blivit bättre! Hon är duktig på att hitta grejerna och jobbar målvetet i rutan!

 

Metallföremål är inte svåra att hitta eller apportera!


Jag har ju inte riktigt bestämt om vi ska fortsätta att tävla i lydnadklasserna, Bella och jag. Men jag anmälde oss till hemmatävlingen i alla fall. Lydnadsklass 3. Vädret var blött och regn. Det brukar inte Bella gilla, men det gick hyfsat, hon var glad och pigg och var med hela tiden! Tyvärr så nollade vi två moment; sättandet och rutan. Det gjorde att vi inte fick så bra slutpoäng.

Fjärren gjorde hon riktigt bra men missade ett skifte.


   

 Fyra startade i klassen, två bröt, Helena & Chicco vann med den äran med ett förstapris och Bella & jag kom tvåa. Inte bra poängmässigt, men en bra känsla! Kul att hamna på pallen, (tack vare en härlig känsla)!  

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards