perro-bella

Alla inlägg under december 2012

Av Monica - 21 december 2012 23:42

Dags att uppdatera Ilas träning!

Vi har nu haft avslutning på vår lydnadsträningskurs. De två sista gångerna var vi i ett ridhus. Första gången vi var där var hon alldeles omöjlig med att käka hästbajs, men andra gången gick det bättre. Som avslutning fick vi göra en klass 1 tävling för att se var vi stod. Jag har inte tränat hela program tidigare, bara börjat att kedja två moment. Platsliggningen gick fint. Hon låg hela tiden utan belöning. Jag hade dock en långlina på henne, ifall det skulle bli kaos. Vill inte att hon får någon självbelöning i form av lek, inte ens för två sekunder! Under platsliggningen kom en hund och förare in i ridhuset och stannade precis innanför dörren. Hon tittade så klart men låg kvar! Bra störning! Tandvisning. Satt stilla när ”domaren” hälsade på mig, men reste på rumpan när hon tittade på tänderna. Linförighet har vi aldrig gått så långt. Jag har mest tränat ingångar, vändningar på stället och starter med några steg. Men hon gick förvånansvärt bra till halva programmet då hon tyckte att det var dags för belöning! Då tog jag fram en godis som jag höll i handen tills momentet var slut. Belönade med godiset och lite lek. Läggande under gång, kommenderade med dubbelkommando med handen och insaktande. Har inte tränat det så många gånger. Hon lade sig snabbt och låg kvar tills jag var tillbaka och satte upp henne!  Inkallning perfekt. Ställande, dubbelkommando, stod kvar tills jag kom tillbaka. Apportering. Satt fint vid sidan när tävlingsledaren lämnade apportbocken till mej. Tog apporten fint, satt stilla, inget tugg, lämnade den i min hand på kommando. Vi hade inget hopphinder i ridhuset, så vi tog ett hästhopphinder, men det kröp hon under. Men ettans hopp brukar hon klara fint. Är jättenöjd med att hon inte blev distraherad av tävlingsledaren eller de andra hundarna som tränade bredvid. Men jag belönade ju efter varje moment.



Inför appellen har vi lite kvar . Är inte färdig med hopp – sitt – hopp ännu.  Framförgående har vi tränat på och det kan hon riktigt bra. Går ut på kommando, går rakt fram tills belöningen dimper ner framför näsan på henne, men har inte gått full längd ännu. Att hämta apporten gick bra så länge det var barmark. Svårare i snön, mycket som luktar gott där. I ridhuset försökte jag inte ens! Momentet känns inte stabilt. Budföring har gått bra, men där har hon strulat till det rejält. Springer först ut till mottagaren och sätter sig fint, får belöning, vill inte springa tillbaka utan börjar att hoppa på mottagaren.  När hon väl kommer tillbaka till mej sätter hon sig fint, krånglar inte lika mycket hos mig.

Vi spårade ganska mycket innan snön kom, så där är hon säker. Har gått appellspår flera gånger, men haft lite problem med vinklarna. Sedan tränade vi mycket vinklar på golfbanan och jag tyckte att det blev mycket bättre. Apporterna plockar hon nu utan problem.

Nu ska vi ta en liten paus över helgerna och bara promenera och leka!

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards