perro-bella

Alla inlägg under december 2013

Av Monica - 25 december 2013 23:32

Det här året har flutit på utan större problem eller överraskningar.

Bella är klar för avancerad klass i rally-lydnad och har ett förstapris i viltspår öppen klass.

Ila har ett förstapris i lydnadsklass 1 och är uppflyttad till lägre klass i brukset. 

Mål 2014 Bella: ta två förstapris i viltspår öppen klass, klara tre godkända tävlingar i avancerad klass i rally-lydnad. Starta i mästarklass.

Mål 2014 Ila; uppflyttad till högre spår, högre sök och högre patrull i brukset. Ett förstapris i lydnadsklass 2. Officiell utställning.

Av Monica - 20 december 2013 23:00

Hundarna och jag var på besök hos hos min syrra en kväll. Som vanligt hade jag hundarnas fällar med åt dom att ligga på. Hos min syrra är ett bra ställe att vara på tycker dom, för det finns godis i ett skåp, och G är frikostig med det. Dom behöver bara sitta fint, ligga  eller snurra så får dom en bit! Där är inte matte värd mycket. Dessemellan när dom inte käkar godis och gör konster så brukar dom ligga snällt på fällarna. Men inte denna kväll! Jo Bella låg lugnt, men Ila for runt och hoppade på oss och gläfste mest hela tiden. Jag trodde att hon var dålig i magen så jag släppte ut henne en stund. När hon kom in låg hon en stund, sen började hon bli orolig igen. Jag försökte få henne att lägga sig, men det blev kortvarigt. Dom fick varsitt märgben som jag hade med mig, och det blev lugnt en stund. När dom ätit det godaste på benet började Ila pocka på uppmärksamhet igen. Jag blev lätt irriterad och kände mig tjatig. Det blev inte bättre på hela kvällen. När vi kom hem somnade hon omedelbart och sov hela natten! Alltså var hon inte sjuk på nåt sätt! Dagen därpå, när det blev kväll och jag satt mig ner för att se på TV, då satte hon igång igen .... Då gick det upp ett ljus för mig!! Det är ju jag som har framkallat det här beteendet! När hon börjar vanka fram o tillbaka, så har jag släppt ut henne, nästa gång hon börjar vanka och kanske gläfsa lite så har jag gett henne ett tuggben, nästa gång kanske jag tänkt att hon kanske varit understimulerad och startat en lek eller gömt några saker som hon fått leta efter. Kom på att så har kvällarna sett ut hemma hos oss! Jag har väl glidit in i den vanan utan att märka att det är hon som får mej att starta något roligt. Hon har fostrat mej riktigt bra! När jag kom till insikt så satte jag på henne kopplet och satte mej i soffan. Hon lade sig lugnt bredvid och gjorde inte en ansats att flytta sig. Jag behövde inte ens hålla i kopplet. Ila är inte en hund som stressar eller har svårt att koppla av. Kom att tänka på hur hon är på sökträningen; hon sitter lugnt och väntar på sin tur, sitter stilla när jag tar på tjänstetecknet, sitter lugnt när jag går fram och tittar på rutan. Går lugnt med intill start. När jag skickar henne -  full fart ut .. Så ser hela träningen ut, hon jobbar i ett högt tempo och är lugn på stigen. Efteråt kan hon ligga stilla bredvid mej medan vi fikar. Tänk så lätt det kan bli fel! JAG HAR VÄRLDENS BÄSTA HUND!!!

 

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards