perro-bella

Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Det vill sig inte riktigt ...

Av Monica - 5 mars 2012 22:38

Sista tiden har Bella gått kanonbra på sökträningen. Ja, faktiskt så bra att jag hade en tanke att tävla. Så i söndags tränade vi på en helt ny mark, jättefin med varierande natur. Stenigt och öppet, buskar, tät granplantering och lite backigt. Började med en figge i granplanteringen som hon tog fint. Sedan tomskick på andra sidan, svag uppförslut, stenigt och öppet. Gick först fint rakt ut men vek av innan hon kom till hörnet. Jag hejdade henne, och skickade om där hon hade vikit av. Gick lite bättre men drog iväg för långt fram i rutan. Följande skick var för bedrövliga, hon tog sina egna vägar och kom inte genast på mina inkallningar. ETT riktigt bra tomskick fick vi till! TACK Bella, nu vet jag i alla fall att vi INTE ska tävla i sök!

Så nu satsar vi på lydnadstävlingen som jag anmält till! Där måste vi träna på rutan, och att INTE tugga på apporterna. Också sättandet måste bli säkert. Tugget har blivit bättre , särskilt på apportbocken. Tuggar mer på vittringspinnarna. Rutan är inte säker, ibland blir det klockrent och andra gånger helt åt helskotta! Ja så är det, men hon älskar att träna! Ibland när jag tar det lite lugnt här hemma, tycker hon att vi ska träna. Då står hon och trampar mitt på golvet och "kurrar". Då är det svårt att motstå hennes inviter!

 
 
Susanne och Ella

Susanne och Ella

5 mars 2012 23:24

Tråkigt med söket men härligt med träningsvillig brud ;)
Vad har du för strategi för att bli av med tugget på vittringspinnen? Undrar jag som har samma problem.
Börjar se en ljusning när det gäller apporten men det är en bra bit kvar. Men vittringspinnen ojojoj.

Susanne och Ella

http://caramella.eldea.se

Monica

6 mars 2012 12:17

Det förbaskade tugget!!! Jag tränar nästan varje dag inne och ute, ibland flera ggr samma dag! Hon ska alltid vara lugn när vi tränar. - Sittande vid sidan ger jag henne pinnen och belönar med klicker (för det mesta) när hon sitter stilla. Gör hon minsta rörelse så tar jag pinnen utan belönng. Gör om och då ser jag att hon anstränger sig att vara stilla, belönar om hon lyckas. Jag säger "stilla" när hon håller stilla. Hon förstår ordet nu, och försöker verkligen men kan inte hejda tugget när hon blir ivrig.
- Sätter Bella och lägger pinnen en meter framför henne, ställer mig själv mitt emot två meter bort och kommenderar henne med lugn röst. Belönar bara när hon gör rätt. Blir det tugg så backar jag så att jag kan belöna rätt beteende. Går det riktigt bra så förlänger jag avstånden.
- Ibland så får hon gå med pinnen i munnen bredvid mig i fotposition. Men det klarar hon för det mesta ganska bra.
Bäst går träningen hemma förstås. Tränar också på samma sätt på appellplanen med andra hundar och folk där, och även ute när vi är ensamma.
- När jag tycker att det går bra så lägger jag ut pinnen några meter framför oss och kommenderar henne. Då brukar jag säga "stilla" innan jag skickar henne, och jag tycker att det blir bättre då.
Tränar alltid dessa moment i mycket korta pass, så att hon inte hinner varva upp sig.

 
Susanne och Ella

Susanne och Ella

18 april 2012 01:07

Tackar så mycket, Vi tränar lite lika ser jag. Jag anvädner också klicker och har tränat in kommandot "stilla" :)
Dock började jag klicka för att hon lyfter pinnen, kastar en godis hon släpper pinnen tar godisen sedan pinnen igen. Detta har gjort att hon oftast låter bli att tugga på pinnen när hon lyft. sedan försöker jag förlänga sträckan jag med, med kriteriet inget omtag och "stilla"
Nu är det mesta av tugget borta fast hon "fumlar" med pinnen när hon är vid mig, eftersom hon inte får göra omtag så är det ju inte bästa greppet hon har. Men nu börjar även det bli bättre då jag har belöningen i handen när hon kommer in just nu synlig.
vem vet vi klurar nog ut detta också. en annan fråga till dig, hur går det med skottträningen?
Har ni kommit vidare, jag fick ett nytt tips från en tjej som jag ska börja träna. Nyfiken??

http://caramella.eldea.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica - 1 oktober 2014 22:38

Bella fick bli 10 år. Det är med sorg i hjärtat somjag skriver det här nu. Jag har inte kunnat göra det tidigare, eftersom jag har så blandade känslor vad gäller henne och avslutet på hennes liv. Mest är det skönt och lättsamt med bara Ila som är en ...

Av Monica - 25 december 2013 23:32

Det här året har flutit på utan större problem eller överraskningar. Bella är klar för avancerad klass i rally-lydnad och har ett förstapris i viltspår öppen klass. Ila har ett förstapris i lydnadsklass 1 och är uppflyttad till lägre klass i bruk...

Av Monica - 20 december 2013 23:00


Hundarna och jag var på besök hos hos min syrra en kväll. Som vanligt hade jag hundarnas fällar med åt dom att ligga på. Hos min syrra är ett bra ställe att vara på tycker dom, för det finns godis i ett skåp, och G är frikostig med det. Dom behöver b...

Av Monica - 11 november 2013 21:59

- Promenader - Lydnadsträning - Friskis & Svettis - Sökträning - Spår - Patrullering - Äta - Sova - Städa - Handla - Tvätta, så ser veckorna ut! Men ibland så blir det något extra! Som bio, hundkurs, privaträning eller god mat någon annanstans än hem...

Av Monica - 28 september 2013 22:02

Inför det här året hade jag helt nya mål för min träning och tävling med hundarna. Bella hade avslutat sitt tävlande i både bruks och lydnad. Jag kände att vi hade svårt att komma vidare. Från början hade jag inte så stora planer på att tävla med hen...

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards