perro-bella

Alla inlägg den 1 oktober 2014

Av Monica - 1 oktober 2014 22:38

Bella fick bli 10 år. Det är med sorg i hjärtat somjag skriver det här nu. Jag har inte kunnat göra det tidigare, eftersom jag har så blandade känslor vad gäller henne och avslutet på hennes liv. Mest är det skönt och lättsamt med bara Ila som är en så enkel hund. Samtidigt får jag dåligt samvete för att tycker så! Bella har ju ändå betytt väldigt mycket för mig, och vi har tillsammans tagit oss till elitklass i brukset. Det var ett absolut otänkbart mål för mig när Bella och jag gick vår första valpkurs. Men Bella var duktig och läraktig så det inspirerade mig. Vi kämpade på trots en del motgångar, Bella ställde inte alltid upp för mig på tävlingar t ex. Men spåra det kunde hon! Hon var en tvärsäker spårhund. Vi fick ju tävla ganska mycket för att få våra uppflyttningar, men aldrig att hon missade ett spår! Det var på lydnadsplanen som hon var lurig! På träningarna var hon alltid alert och outtröttlig! Men hon hade ett drag som som blev jobbigare med åren. Hon tyckte inte om andra hundar. Det fanns några som räknades till hennes vänner, men det hade tagit lång tid att komma dit. Men konstigt nog var hon alltid snäll mot Ila. Stora hundar var hon rädd för, men de små gav hon sig på om hon fick tillfälle. Därför fungerade det bra att tävla bruks med henne. Där finns inte så många små hundar med. Värre blev det med rallylydnaden, där det finns många småhundar. Det var först i avancerad klass, där honnören finns med, som jag blev orolig. Såg ju hennes tendens en gång då hon anföll en leksakshund i frestelsen. Men inget hann hända, men jag fick hålla ögonen på henne, och kunde aldrig slappna av. Succesivt lärde jag mig att hålla koll runt omkring, så att inte någon hund skulle överraska oss. Det hade jag utvecklat omedvetet. Hade jag tummen i ögat på henne så var hon lugn. Men till sist så hände det som inte fick hända! Hon slet sig och bet en liten hund så illa att vi fick lov att åka till veterinären. Då kände jag att det fick vara nog. Vi har också flera små hundar i bekantskapskretsen och en granne har också en dvärghund. Efter den händelsen bestämde jag mig.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Det här är en blogg om Bella av rasen Perro de Agua Espanõl och Ila som är en Australian Shepherd

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards